Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2011. augusztus 8., hétfő

Ropogós héjú, dagasztott fehérkenyér zöld olívabogyóval. Mintha kemencében sült volna!











Érdemes szétnézni nálam, mert nagyon szép kenyereket sütök. Persze nagyon finomak is egyben. Először csak kovászos kenyereket sütöttem – mint tudjuk, ez követeli a legtöbb időt és odafigyelést. Nagyon szép dagasztás nélküli kenyereket láttam másoknál, egyszer csak fogtam magam és kipróbáltam. Ez a fajta kenyér hasonlít a kovászos kenyérhez, mert sűrű, a kovászos kenyér mégis – a dagasztásnak köszönhetően finomabb kidolgozású. Ezek a kenyerek különösen jók tartalmas levesekhez, bruschettának vagy tapas szendvicshez. Pirítani pedig összehasonlíthatatlanul jobbak a többi kenyérfélénél.

Amikor a dagasztás nélküli kenyérsütést megismételtem, akkor fekete olívabogyóval dúsítottam és változtattam a sütési technológián. Olyan ropogós, vastag héjú kenyeret sütöttem, mintha kemencében sült volna. Azonnal felbuzdultam és kipróbáltam dagasztott, fehér kenyérre. Kíváncsi voltam, hogy a bársonyos, puhabelű dagasztott fehérkenyeret sikerül-e olyan vastag, ropogós héjúra sütnöm, mint a dagasztás nélküli kenyeret. Ez a bejegyzés, erről a kenyérről készült.

Előző nap előkészítettem egy élesztős kovászt:

15 dkg kenyérliszt (BL 80)

0,3 dkg élesztő

1,2 dl 20 C fokos víz felhasználásával.

A vízben feloldottam az élesztőt és elkevertem a liszttel. Szobahőmérsékleten, lefedve tartottam 14 órán át. Legalább 12 órán át akartam kelni hagyni, a többi két óra mindössze annak függvénye volt, hogy mikor tudtam a kenyérsütéshez hozzákezdeni.

Kiegészítettem a hozzávalókat a szokásos fehér kenyérre szóló receptemben lévő mennyiségekhez:

0,7 dkg élesztő

2,3 dl hideg víz

35 dkg kenyérliszt

2 púpos teáskanál só

Az élesztőt elkevertem a vízben, a lisztet átszitáltam és elkevertem a sóval, hozzáadtam a kovászt és összedolgoztam. Kevés olajjal megkentem körben a tésztát.

10 perc múlva olajos felületen, lazán, könnyedén megdagasztottam. Majd 10 perc múlva újra. Ezután – természetesen kelesztőtálban, letakarva – pihent 30 percet. Kipaskoltam a tésztát téglalap alakúra és megszórtam 10 hatalmas szem összevágott olajbogyóval. Meghajtottam a tésztát. Fentről le, lentről fel, jobbról balra, balról jobbra. 30 percig kelesztettem, majd olajos felületen újta könnyedén megdagasztottam és kerek cipót formáztam belőle.

Teljeskiőrlésű lisztem most nem volt, így tönkölyliszttel bőven megszórt konyharuhával bélelt tálba tettem az utolsó kelesztéshez, illesztéssel lefelé. Olyan méretűbe, hogy fölfelé terjeszkedjen. Betakartam a ruhával és huzatmentes, nem meleg helyre tettem.

Szépen kelt, így már egy fél óra múlva bemelegítettem a sütőt 280 C fokra, és betettem az öntöttvas wokomat, melyben újabban a kenyeret sütöm, hogy átforrósodjon.

Éppen csak egy órája kelt a tészta, amikor a kezemre borítottam és illesztéssel lefelé az öntöttvas wokba raktam, melyet megszórtam egy kevés búzadarával. A kenyeret és a fedő belsejét megspricceltem hidegvízzel, lefedtem a tálat és betettem a sütőbe. Rácsra, melyet a legalsó bordamagasságon helyeztem el.









280 C fokon 50 percig sütöttem a kenyeret lefedve, majd 220 C fokon fedő nélkül még 20 percig.

Egy órán át rácson pihentettem a kisült kenyeret, csak ekkor vágtam meg. Csodásan ropogós, vastag héjú kenyeret kaptam, aminek a belezete puha, lágy, szaftos. Erre mondják azt, hogy puha, foszlós kenyérbél.

Valami ilyesmire számítottam, mert azonnal, tojássalátás szendvicseket készítettem belőle vacsorára. Ezeket legközelebb mutatom be.

12 megjegyzés:

  1. Meseszép! Mennyei illata lehet!!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon guszta a kenyered Alexa! Én ezt minden nélkül csak így üresen is tudnám falni. Lenne egy kérdésem: nem értem, hogy mit takar az "illesztéssel lefelé" kifejezés.

    VálaszTörlés
  3. Na most már vehetem az öntöttvas wokot:)))
    A búzadarát én is szeretem a kenyérre szórni.

    VálaszTörlés
  4. Eva: Amikor meghajtom, vagy formázom a kenyeret, akkor van illesztése. Ennek kell alulra kerülnie az utolsó kelesztésnél a konyharuhával bélelt tálba. Úgy gondolom, hogy az utolsó kelesztésnél azért kell alulra kerülnie, hogy a kenyértészta felfelé tudjon terjeszkedni. Sütésnél viszont újból alul kell, hogy legyen az illesztés, ezért borítom a kezemre és onnan illesztéssel lefelé az öntöttvas tálba. Hogy az illesztés újból alul legyen.
    Nehéz szavakba önteni, amit egy fél perc alatt megmutatnék ... :))

    VálaszTörlés
  5. gyönyörűséges kenyér, köszönöm a receptjét

    VálaszTörlés
  6. Most olvastam a krumpliskenyér receptedet és mostmár tökéletesen értem miről van szó (illesztéssel lefelé = hajtogatott résszel lefelé). Kicsit lassú vagyok... :-))

    VálaszTörlés
  7. Eva: Igen! Kicsit nehéz szavakkal leírni néha a gyakorlati fogásokat. Vannak műveletek, amikor pedig nehéz fotózni munka közben, hogy egyértelmű legyen. De előbb-utóbb szót értünk! :))

    VálaszTörlés
  8. ...ez a vas wok a legnagyobb találmány ebben a "történetben"...persze csak a tökéletes recept után:)...én nagyon köszönöm Neked, házi pékségem beindult és rendületlenül dolgozik:)! Kiflik, kenyerek, hamburgerek, az egész család és ismerőseink legnagyobb örömére!:)

    VálaszTörlés
  9. Kedves Edit!

    Annyira örülök a sikerélményednek! A "haszonélvezők" elismerése mellett, tudom, ez a legfontosabb! Amikor megdolgozol azért, hogy igazi házi kenyér és péksütemény kerüljön terítékre ...

    Igen, nagyszerű, hogy rátaláltam itthon erre az eszközre, mostanában az egyik legforgalmasabb "fazekam"! :D

    Hét közepén készülök kenyeret sütni, megint ki akarok próbálni valami "újat", ami az eszembe jutott, hogy tökéletesítsem a kenyérsütést. Természetesen beszámolok róla!

    Próbálkoztál már a kovász neveléssel? Kovásszal és dagasztással lehet a legeslegeslegfinomabb kenyeret sütni ... :)

    VálaszTörlés
  10. Próbálkoztam:( Tök jól indult de a 6 napos kovászkámtól "tömegpusztító" kenyeret sütöttem, kőkemény, keletlen -ki kell momdanom- vacakot...a hiba az én készülékemben volt..de nem adtam fel,hamarosan újra kezdem a nevelgetést!:)

    VálaszTörlés
  11. Én is alig várom,hogy kipróbáljam ezt a csodás kenyérkompozíciót...habár még módosulhat a sorrend.Mert Én most inkább a napon szárított paradicsomos ízesítésű gyökérkenyeret helyeztem előtérbe.A héten már sütöttem 1-kg-s kenyeret méghozzá a fent megosztott eljárás szerint:"Előző nap előkészítettem egy élesztős kovászt."Nagyon szép magas,ropogós héjú finom kenyér lett",a férjemnek ez a változat jön be,de megy mind a két változat párhuzamosan(az előkovászolt és az aktív kovászos is)
    Gyönyörűek a kenyereid...És az ízük.....hmmm...De szívvel-lélekkel készíted,ott van a "kreativitás az énedben" és a családod szeretete.Hát én most egy
    "székelyföldi cserépedényt"kaptam,szívesen fogadtam volna egy hasonló"öntöttvas wokot..Is.!!",
    mert az talán nem reped el.De ami késik,nem múlik...üdv,marika

    VálaszTörlés
  12. Szeretnék érdeklődni ,ha a fent leirt adagot arányosan nővelve probálkozhatunk nagyobb kenyér sütésével?? A leírás alapján oly finom hogy hamar elfogy,.

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails